קברי ילדי תימן יפתחו

איתי גדסי No Comments on קברי ילדי תימן יפתחו

אושר סופית: פתיחת קבר של קטין יוצא תימן לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית

עולים מתימן | אילוסטרציה צילום: לע''מ
22:21
30.04.24
צבי טסלר No Comments on גל של התייקרות מחירים לאחר הפסח | הסל המשתלם

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק פתיחת קבר של קטין יוצא תימן, המזרח או הבלקן לשם זיהוי ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה (הוראת שעה), התשע"ח-2018 של ח"כ נורית קורן וקבוצת חברי כנסת.

מוצע לקבוע הסדר שבמסגרתו יוכלו בני משפחה של קטינים יוצאי תימן, המזרח או הבלקן, שנעלמו בין השנים 1948 ל-1970 לפנות לבית משפט על מנת שיורה בצו על פתיחת קבר והוצאת הגופה לשם זיהויה ועריכת בדיקה גנטית לקשרי משפחה. מוצע לקבוע כי החוק יעמוד בתוקפו שנתיים מיום תחילתו.

בדברי ההסבר נכתב "מטרת ההצעה לאפשר את חקר האמת בדבר מותם ומקום קבורתם של קטינים יהודים יוצאי תימן, המזרח והבלקן שהודעה על מותם נמסרה בין השנים 1948 ו1970 לבני משפחותיהם אך לא התאפשר להם לזהותם ולהביאם לקבורה.

התברר כי ועדות החקירה שחקרו בעבר את הפרשה הגיעו למסקנה כי מרבית הילדים הנעלמים נפטרו. ההודעה על מות ילדם הגיעה למשפחות בדרך כלל מספר ימים לאחר המוות הנטען. הרוב המכריע של המשפחות לא קיבלו לידיהן את הגופה ולא נכחו בלוויה, שלגבי חלק מהילדים נטען שכבר קוימה. בחלק מהמקרים קיבלה המשפחה ציון קבר. מהפרוטוקולים של ועדות החקירה ומעדויות שהובאו בפני הוועדה עולה כי במקרים רבים קיימות סתירות בין ציון הקבר שנמסר למשפחה לבין זהות המנוח או לחלופין, בין מועד פטירה של המנוח ובין מועד הפטירה שנמסר לגבי מי שקבור באותו קבר. לחלק מהמשפחות נמסרו תעודות פטירה וציון קבר אך נתונים רשמיים מאוחרים שהתגלו העלו כי ייתכן ובן משפחתם נמצא בין החיים לפי רשומות רשמיות של המדינה."

ח"כ נורית קורן שיזמה את החוק ועמדה בראש הוועדה המיוחדת שהכינה אותו אמרה בדמעות: "החוק הזה נכתב מדם ליבי. בעצם, החוק הזה הוא דם ליבי. הוא דם ליבן של כל האימהות והאבות שהטראומה ריחפה מעל ראשם וליוותה, לא רק את חייהם, אלא את חיי הדורות הבאים. דמיינו את עצמכם גדלים לאמא שחייה נלקחו ממנה, שהיקר לה מכל – לא מת, לא ברח, אלא פשוט נעלם כלא היה. ללא מסמכים, ללא תיעוד. רגע ישנו ורגע כבר לא. דמיינו את עצמכם גדלים בבית שבו מתייפחים מבוקר ועד ליל. דמיינו את עצמכם, בדיוק כמו שאתם – גדלים, רק שאחיכם או אחותכם פשוט נמחקו מחייכם. מאות ואלפים לא צריכים לדמיין. הם חיו את זה, הם חיים את זה. החוק הזה הוא חובתנו המוסרית. החוק הזה הוא הצעד הראשון לתיקון. בשמם, בשמי, בשם כל עם ישראל – בבקשה, עימדו לצידי היום". 50 תמכו ללא מתנגדים.



0 תגובות